onsdag 22 juli 2009

Man tager vad man haver...

Är man bara två i hushållet så får man ofta rester. Ibland kan man frysa in, ibland säger jag bara hejdå och kastar. I dag var jag duktig och tog vara på resterna och gjorde en sallad till lunch, som blev jättegod! Delar med mig, kanske kan jag inspirera någon...

Detta var vad jag hade:

1½ kokt potatis
några rädisor
lite salladsblad
½ tomat i skivor
1 ägg

Stek ägget och salta och peppra lite på en sida. Se till att gulan går sönder, och vändstek. Låt kallna lite. Skär alla ingredienser i bitar och lägg i en salladsskål. Jag tog lite gräslök och klippte över, och hällde på en dressing av 1 del äppelcidervinäger och 2 delar rapsolja, kryddade den med salt/peppar och torkad basilika. Över alltihop strösslade jag lite riven parmesanost.


Efterrätt har vi inte varje dag, men i dag hade jag kokat lite äppelkräm av frysta äppelklyftor. Gott! Och så enkelt. Dessutom vet man vad man får - de köpta krämerna är inte mycket frukt eller bär i!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar