torsdag 9 juli 2009

Rundtur i Kalix omgivningar

Vi har tur. Vi har en egen infödd guide! Kusinen till makens pappa finns här till vår stora lycka. Han berättar med inlevelse och glädje. Och han minns allt! Precis allt. Namn, årtal, platser, vem som gifte sig med vem och vem som bodde där och vem som bor där numera. Nu har vi varit runt i trakten med honom, och fått massor med information, och fotograferat. Om jag blir hälften så pigg när jag (om jag...) blir 82, så är jag tacksam.

Vi har stannat till vid olika platser och åkt in till gårdar för att fråga det han till äventyrs inte visste... Utan blygsel och utan tvekan! Och vilka härliga människor vi mött... Jag har blivit erbjuden sommarjobb hos en 90-åring som odlar mängder med jordgubbar och grönsaker. Hur skulle jag kunna tacka nej? Men jag vet ju inte om jag orkar... Själv hade han kropp som en 25-åring.

Vi har sett makens farfarsfars hus, som byggdes av honom själv och hans äldsta barn, bl.a. makens farfar Karl.

Vi har sett makens farmors hus, där hon föddes. Hennes föräldrar instiftade första missionshuset (missionsförbundet) här. Huset kallas Tilly.

Och vi har sett guidens halvbrors hus, som faktiskt var f.d. likboden i Kalix... Han bor inte där numera. Skulle inte jag heller göra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar