onsdag 8 juli 2009

Piteå

I dag gjorde vi Piteå några timmar. Lite shopping blev det, och nog finns det ett stort utbud i denna lilla stad! Väldigt rar gågata, bilden här är tagen från Rådhustorget.
Jag, som gillar linnekläder, fann ett eldorado - butiken Kreativ. Har även webbutik! Och, jo - jag hittade något - något grönt!
Sedan var det dags för lunch, och vad äter man i Piteå om inte pitepalt? Här finns en paltzeria i Öjebyn, med en hel paltmeny!
För oss blev det pitepalt med lingonsylt och smör. gott! Men lingonsylt är jag inte van att äta till.
När man ätit en stadig lunch, riskerar man ju "paltkoma", och speciellt kan denna uppstå när man ätit just palt! Så vi tog en promenad och tittade på kyrkstugorna. Jag hade inte vetat att de var så många! Fantastiskt fina och välhållna. Här arrangeras också olika begivenheter. I dag hade man visningsstugan öppen, och är fanns flera hantverkare som satt i kammaren och slöjdade.


Vi åkte vidare mot målet - Kalix. Här har vi gått omkring lite och tittat runt där maken lekt som barn. Han pekade mot en plantering och sa där är "grodparken" och på frågan varför den heter så tyckte han jag skulle ta en titt. Och nog var det väl ett helt naturligt namn!


Mer från Kalix i morgon...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar