tisdag 7 juli 2009

Ortsnamn

När vi åkte mot Sikeå havscamping, nästan mitt emellan Umeå och Skellefteå, tänkte jag på alla ortsnamn vi såg på skyltarna.

Här i norr finns det många som slutar på –träsk:

Missenträsk

Glommersträsk

Stavaträsk

Mensträsk

Och som slutar på –sel eller –sele:

Rusksele

Mårdsele

Strycksele

Mitt i alltihop finns en ort som heter Bäverhult! Låter väldigt småländskt. Som ni förstår har jag tjuvläst i kartboken, jag har nog bara varit i ”Glommers” av de jag nämnde tidigare…

Vi passerade en skylt som till vänster pekade mot Banafjäl och till höger mot Kasa. Mycket svårt val, så vi avstod från att välja och körde vidare norrut. Och kom i mål vid 15-snåret. Tro det eller ej, då var det uppehåll! Vilken tur.

Nu har vi lämnat Sikeå i hällregn, åkt i regn hela tiden fram till dagens målsnöre - Piteå. Mer om detta kommer! Och om en trevlig mellanlandning...

2 kommentarer:

  1. hihi va kul att du nämner lilla Strycksele. Där tillbringade jag mina jular som barn. Mina farföräldrar bodde nämligen där. Hoppas att allt är bra och inte mer regn nu.... :-)

    SvaraRadera
  2. Skoj att du nämnde Mårdsel. Passerade där igår på väg från Sörbyns camping i Gunnarsbyn . Är nu i Jokkmokk, Skabrams camping.

    SvaraRadera